אתה נמצא כאן: ראשי / אזור הכתבות באתר / מהי האסטרטגיה המתאימה: הגנה פאסיבית או הגנה אקטיבית?
מהי האסטרטגיה המתאימה: הגנה פאסיבית או הגנה אקטיבית?

מהי האסטרטגיה המתאימה: הגנה פאסיבית או הגנה אקטיבית?

פורסם ביום: 18.11.2016; עודכן ביום: 23.03.2024

קהל היעד:

2013-07-24_074611

וכעת, כתבה חדשה " מהי האסטרטגיה המתאימה: הגנה פאסיבית או הגנה אקטיבית? "

עפ"י Robert S. Todd: בהגנה, משחקים אקטיביים מנסים לזכות בלקיחות, ואילו משחקים פסיביים מנסים לא לוותר על לקיחות. וגם: אחד המפתחות להיות מגן טוב (שחקן ברידג') הוא לחשוב על הדבר (המשחק) הנכון בעיתוי הנכון.

וגם: סוג ההגנה – אקטיבית מול פסיבית: כאשר שאנחנו מנסים להתמקד בתמונה הגדולה של הגנה על יד, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלה חשובה: האם עלינו לקחת את הלקיחות שלנו על ידי ביסוסן מהר ככל האפשר או האם עלינו להיזהר לא לעזור לכרוז או לבסס להם לקיחות? התשובה לשאלה זו תקבע את הגישה הכללית שלנו להגנה על יד. אם אנחנו מרגישים שהיד היא מרוץ, שאנחנו צריכים ללכת לנצח-לזכות בלקיחות שלנו לפני שהכרוז יבסס את הלקיחות שלו או ישליך את המפסידים שלו, אז אנחנו צריכים לעשות משחקי התקפה אגרסיביים. זה נקרא הגנה פעילה-אקטיבית. מצד שני, אם אנחנו חושבים שאותו כרוז צפוי שיתקשה לבצע את החוזה ללא עזרה מאיתנו, אז אנחנו מנסים כמיטב יכולתנו לא לתת לכרוז שום עזרה ואנו מובילים סדרות שלדעתנו בטוחות. זה נקרא הגנה פסיבית.

השאלה עד כמה להיות פעיל-אקטיבי לעומת פסיבי ביד היא לא קלה ושאלה שמגן טוב ממשיך לשאול את עצמו לאורך כל המשחק. רמת האגרסיביות שלנו תשתנה ככל שנקבל מידע נוסף מהדומם, מהכרוז ומהשותף. כמה שנתקוף ישתנה לאורך כל משחק היד: לפני הובלת הפתיחה, באמצע המשחק ובסוף המשחק.

שחקני ברידג' רבים לומדים לספור ולהשליך ולתקשר עם השותף שלהם. אבל אחרי שהם עשו את הדברים האלה, הם עדיין לא יודעים מה לעשות עם המידע. מגן טוב צריך להבין איפה הכרוז מנסה לפתח לקיחות. אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא לחשוב כמו הכרוז – "קום מהכיסא שלך ושב על מושבו של הכרוז" (נפשית, כלומר). על ידי ראיית היד מנקודת מבטו של הכרוז, נזהה בקלות רבה יותר היכן נמצאת הסכנה ומהן הסדרות המסוכנות והקלפים. רק אז נוכל לתכנן איך לעצור את הכרוז. שלב זה של זיהוי והכרת הסכנה הוא שלב קשה, אבל הוא רק הצעד הראשון. לאחר מכן עלינו לקבוע כמה אגרסיביים עלינו להיות כדי לסכל את התוכניות של הכרוז (אקטיבי לעומת פסיבי). חיבור 2 המיומנויות הללו יחד בצורה יעילה היא מה שהופך מגן לנהדר באמת.

לקישור לשיעור שלו בכותרת " Types of Defense – Active vs. Passive " – לחץ כאן

בחירת אסטרטגיה: לכל אסטרטגיה קיים תנאי אחד או יותר אשר מצביע האם היא תהיה מוצלחת. תנאים אלה יכולים להיקבע ב-2 דרכים:

  1. ע"י המכרז: בחן המכרז של היריבים בזהירות, שים לב לא רק על מה שהם הכריזו, אלא גם למה שהם לא הכריזו. כמו כן, השתמש במידע מכל ההכרזות שאתה ושותפך ביצעתם כדי לעזור להנחות את בחירת האסטרטגיה שלך.
  2. ע"י ידך: הבחירה שלך גם נשלטת בחלקה על ידי ידך. האם יש לך סדרה ארוכה? האם יש לך אורך בסדרת השליט? האם יש לך עוצר/ים בסדרת צד שהיריבים הכריזו?

מקור: hamiltonbridge

ההגדרות עפ"י אלדד גינוסר:

הובלה פסיבית

הובלה אקטיבית

הובלה בסדרה (רצוי ארוכה) ללא מכובדים.

הובלה בסדרה שבה יש לנו מכובד או מכובדים ללא רצף

לקישור לכתבה " משחק ההגנה " – לחץ כאן

לקישור לכתבות " Defensive Strategy " – לחץ כאן וכאן

המידע באתר מנוסח בלשון זכר לצורכי נוחות בלבד, ומתייחס לגברים ולנשים כאחד.

עפ"י הכתבה " Active/Passive Defense " ניתן לתמצת את הכתבה במשפט: כאשר זה הזמן להיות פעיל, פעל! כאשר זה הזמן להיות פסיבי, הגב! ובמקור: !When it is time to be Active, ACT!  When it is time to be Passive, REACT וגם, שקף את משחקו של הכרוז. אם הכרוז פסיבי, היה פסיבי. אם הכרוז אקטיבי, היה אקטיבי.

לקישור לכתבה – הוסר

שים לב: ההגנה ממשיכה לאורך כל משחק היד כולה, ולא רק בהובלת הפתיחה. לאחר שהדומם מתגלה, אתה ושותפך צריכים לשאול: בהתחשב בקלפי הדומם, האם האסטרטגיה שנבחרה עדיין נכונה? אם היא נראית נכונה, המשיכו איתה אולם, אם לא (אם הדומם שונה ממה שציפיתם), עברו לאסטרטגיה שנראית נכונה-מתאימה. במהלך המשחק עקוב אחר ה-HCP – נקודות הקלפים הגבוהים של הכרוז והלקיחות שלו ככל שמשחק היד מתקדם. זהו המפתח להבין מהו הכוח המוגבל שיש ביד שותפך ומהי הדרך הטובה ביותר להשתמש בו!

כללית, בהגנה פאסיבית, המטרה היא לגרום לכרוז לעבוד קשה לביצוע הלקיחות שלו בלי לתת לו שום עזרה. כרוזים שונאים הגנות פאסיביות.

2016-11-15_161835

לטענת המחבר הפורה H.W. Kelsey בספריו על משחק הברידג', רוב המגנים הם הרבה יותר מדי אקטיביים ("בועטים" לקיחות שאינם צריכים), למרות שרוב ההגנות הינן פאסיביות.

לדבריו, "המגן באופן קבוע מוצא את עצמו על קרקע בלתי מוכרת ובהצלחה אפשר לזכות רק על ידי יישום של חשיבה ברורה והגיונית ".

שים לב ל " כלל ": "האחרון הוא הטוב ביותר", "הראשון הוא (בדרך כלל) הגרוע ביותר".

עפ"י רם סופר:

  1. כאשר הדומם חלש, ללא סדרה צדדית מאיימת, הגנה פסיבית היא לרוב הדרך להצלחה.
  2. מהלכי הגנה שהינם "אקטיביים" לאו דווקא משום שהם מנסים לפתח לקיחות, אלא משום שהם מלחיצים את הכרוז, מכריחים אותו לקבל החלטה חשובה בטרם עת ושוללים ממנו את האפשרות לנסות בזו אחר זו את כל האופציות על מנת להשיג את הסיכוי המרבי לביצוע החוזה.

לקישור לכתבתו " מהליכים טקטיים בהגנה " בגיליון של התאגדות ישראלית לברידג' מחודש מאי 2017 – הוסר

לקישור לניתוחי ידיים מספר 2, 7, 8, 19, 21 ו-31 שלו בתחרות סימולטנית אוגוסט 2021 – לחץ כאן

עפ"י אפרים בריפמן: הובלה אקטיבית מזוהה בדרך כלל כהובלה ב-K או ב-A .גם הובלה בקלף רביעי מלמעלה נחשבת להובלה אקטיבית. כאשר מתגלה הדומם, בדרך כלל תוכלו לקבוע אם ההובלה שהובלתם הייתה יעילה. יתכן שבהמשך תיאלצו להחליף את קו ההגנה שלכם. עקרונית, תפקידכם לזכות בלקיחות, בעוד תפקידו של המבצע להיפטר מהמפסידים שלו. ישנם שלושה טיפוסי דומם אופייניים, והם אמורים להנחות אתכם בבחירת קו ההגנה המועדף:

  1. דומם המרמז על אפשרות של חיתוך מפסידים ביד הקצרה.
  2. דומם בו נמצאת סדרה ארוכה ואיכותית המאפשרת זריקת מפסידים מהיד על סדרה זו.
  3. דומם עם חלוקה מאוזנת. כאשר למבצע אין אפשרות ליישם את סעיף 1 או 2 ,צמצום המפסידים יתאפשר כנראה באמצעות יישום טכניקה מתקדמת, כגון: אלימינציה, מפסיד על מפסיד וכדומה. המכרז הוא תמיד חלק בלתי נפרד מקו ההגנה.

וגם:

  1. כאשר בדומם סדרה איכותית יש עדיפות עליונה לנקיטת הגנה אקטיבית. עליכם להתקיף ולקחת את הלקיחות שלכם מדי, לפני שאלה ייעלמו על הסדרה הארוכה.
  2. כאשר רואים דומם מאוזן – אמצו הגנה פסיבית! אל תעשו את העבודה עבור הכרוז.
  3. אם ישנה בדומם סדרה ארוכה עליה המבצע אינו יכול לזרוק מפסידים, ההגנה המומלצת היא לתקוף בשליט כדי למנוע מהמבצע חיתוך של המפסידים ביד הקצרה.

לקישור לכתבתו בכותרת " קלפי הדומם והסיפור המסתתר מאחוריהם " בגיליון אפריל 2023 של התאגדות ישראלית לברידג' (עמ' 16) – לחץ כאן

עפ"י מקור נוסף: הגנה אקטיבית היא הטובה ביותר כאשר אתה צריך לקחת את הלקיחות שלך במהירות לפני שהן נעלמות. הגנה פסיבית היא הטובה ביותר כאשר הלקיחות שלך לא נעלמות ואתה יכול לחכות שהכרוז ישבור סדרה ובתקווה ללכוד מכובד עם מכובד גבוה יותר. (כאשר מגן או כרוז מובילים סדרה " חדשה " בפעם הראשונה, זה בדרך כלל מהווה חיסרון לאותו צד.

עפ"י הכתבה " Defense strategies – Defense tactics ":

  1. שחקן הברידג' הטוב יותר יעריך את המצב לאשורו וישחק בהתאם, ולאחר קבלת מידע נוסף במהלך המשחק, עשוי בפועל לשנות אסטרטגיה.
  2. ההגנה המבוססת על העיקרון של הגנה על בסיס הנחות, כלומר שחקן צריך, על סמך המידע הזמין, להניח החזקה מסוימת או בידו של שותפו או בידו של הכרוז.
  3. ההבדל באסטרטגיות נוצר על ידי ההגנה, תוך שמירה על קו התקשורת פתוח, וכיצד לאפשר לכרוז לגבש הנחות שגויות.

לקישור – הוסר

עפ"י bridge-club.uchicago.edu: כ-90% של ההגנה היא בעיית הגיון צרוף של הגעה למסקנה על כוחה של יד השותף, ידו של הכרוז וספירת כל מה שניתן לספור באמצעות הנתונים המצויים בידי המגן. כ -10% מהזמן תצטרך קלט-input מהשותף בצורה של ספירה-Count, התייחסות לקלף ההמשך-Showing Attitude או איתות העדפת סדרה-Suit Preference. הסימונים יהיו חסרי תועלת בדרך כלל אם לא עשית את חלקך בחשיבה.

לקישור – לחץ כאן

עפ"י כתבתו של אלדד גינוסר " פוסט בסיסי על מחשבה בהגנה בברידג' " : עיקר הסימנים למשחק של הגנה אקטיבית:

 1. בחוזה עם שליט – אפשרות למסור חיתוך לשותף;

 2. בחוזה עם שליט – סדרה צדדית\לקיחות מאיימות בדומם, עליהן עלול הכרוז להשליך מידו מפסידים מסדרה אחרת;

 3. בחוזה ללא שליט – סימנים כי לכרוז יש מספיק לקיחות (סדרה ארוכה בדומם למשל).

 ככל שהכרוז חזק יותר כך גדלה הסכנה שאם תבצעו הובלה אקטיבית "תבצעו" עבור הכרוז עקיפות, שהוא היה מפסיד אם היינו נותנים לו לנסות אותן בעצמו.

הובלה פסיבית

הובלה אקטיבית

לרוב כנגד חוזה עם שליט

נכון להוביל פסיבי נגד חוזה עם שליט

ליריבים כוח מועט יחסית לגובה החוזה  

היריבים הראו בהכרזה די והותר כוח לביצוע החוזה

החוזה אינו נוח עבור היריבים  

יש סכנה של פיתוח סדרה צדדית ארוכה

הסדרות אינן מחולקות טוב עבורם  

הסדרות מתחלקות עבורם בצורה נוחה

הכרוז חזק באופן משמעותי  

המכובדים "יושבים טוב" עבור היריבים

הדומם חלש במיוחד  

אנו רוצים לקצר את הכרוז

ידי היריבים מאוזנות

 

כנגד חוזה Grand Slam (הערה 1)

 

(1) אם אין באפשרותנו להכשיל מיד את החוזה עם A או באמצעות מתן חיתוך לשותף (שהכפיל לצורך זה), אז עדיף שלא נחשוף דבר בפני הכרוז. הובלה בשליט מומלצת בדרך כלל נגד חוזים בגובה 7
לקישור – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של Larry Cohen בכותרת " Defense-Passive or Aggressive " – לחץ כאן

שים לב להמלצתו של Eddie Kantar: כאשר בידי הכרוז מספיק לקיחות ב-3 סדרות על מנת להשלים את ביצוע החוזה, התקיפו בסדרה הרביעית!

מהות האסטרטגיות:

הגנה פאסיבית

משמעותה משחק בטוח ולתת לכרוז לטעות. אתה לא צריך לנצח; פשוט תן לכרוז להפסיד

מונעת מידע מהכרוז שיצטרך לנחש היכן קלפי המכובדים שבידי המגנים,

עדיפה כאשר לשותפנו מעט מאוד HCP ורוב ה-HCP ביד המגן המוביל

בהגנה פסיבית אתה מוביל סדרות שבהן לצד זה או לאחר יש החזקה מוצקה או אלה שבהן משחק קודם של הסדרה קבע כמה לקיחות כל צד יכול לקחת

נקודת המוצא בהובלה פסיבית היא, כי סביר שהכרוז יזכה בלקיחה הראשונה.

בטוחה יותר אם הובלה אקטיבית "מוכרת" לכרוז לקיחה

אל תוביל בסדרה שעדיין לא הובלה

אל תוביל singleton מיד גרועה (ייתכן ולא תוכל לקבל חיתוך מהשותף) במקום זה הובל פאסיבית

הגנה אקטיבית

מסוכנת, אלא אם ביד השותף יש נקודות; מאפשרת למגן לפתח סדרתו הארוכה והחזקה ולבסס לקיחות תוך לקיחת סיכונים

בהובלה אקטיבית המגנים מנסים לזכות מיד בלקיחות, להתקיף כניסות אפשריות של הכרוז ולשבש את משחקו

בסדרה שיש למגן חוזק או עשוי להיות בה חוזק לו ולשותפו / בסדרה בה הכרוז צפוי להיות חלש

בסדרה ארוכה, שעל פי מהלך ההכרזה שותפו של המגן עשוי לחתוך את הלקיחה הראשונה. למשל: כשהיריבים מצאו התאמה בשתי סדרות ולמוביל 4 קלפים בסדרה שבה הם מצאו התאמה ואינה סדרת השליט.

כאשר הכרוז מנסה לבסס סדרה ארוכה, שחק אקטיבית

בהגנה אקטיבית אתה מנסה לבסס קלפים זוכים או, או שאתה תוקף כניסה, או בדרך אחרת מנסה להכשיל הכרוז

הגנה אקטיבית כרוכה לעתים קרובות בשבירת סדרות חדשות, בתקווה שביד השותף יש את הקלפים הנכונים (בסדרה ואולי במקום אחר) כדי לגרום להגנה שלך להצליח

בחירת האסטרטגיה עפ"י סוג החוזה:

סוג החוזה

ההגנה

בסדרה – עם שליט

אנחנו צריכים לשחק הרבה הגנה פסיבית יותר, כי לכרוז יש הרבה יותר הזדמנויות כדי לשלוט במשחק. הכרוז יכול לשלוט על הניסיונות של המגנים לפיתוח-ביסוס סדרה עם סדרת השליט שלו ולכן בחוזי סדרות המגנים צריכים לשחק הגנה פסיבית בתדירות גבוהה יותר. בחוזים בסדרה הסיבוב השלישי של סדרה מצליח לעתים רחוקות, רק אם הסדרה מחולקת 4-3-3-3. זה קורה רק ב-8% מכלל המקרים, ולכן עדיף להתרכז בעיקר בלזכות בלקיחה הראשונה ולאחר מכן לזכות בלקיחה השנייה בסדרה צדדית! לכן, אם אנחנו יכולים לזכות בלקיחה הראשונה מבלי לתת לקיחה ליריבים, אז ניקח אותה!

NT – ללא שליט

בחוזי No-Trump יש מרוץ בין הצדדים בפיתוח סדרות ארוכות, לכן צריך לשחק הגנה אקטיבית, בחוזי No-Trump משחק הסדרה הארוכה בה המגן מנסה לפתח את הלקיחה השלישית הוא חשוב ביותר, שותפו של המגן מכריח את הכרוז על ידי משחק של הקלפים הגבוהים ביותר שלו בלקיחה הראשונה והשנייה, משאיר את הקלף הנמוך ביותר שלו עד הסוף, כך השותף שלו יכול לזכות בסיבוב השלישי ולהמשיך בסדרה!

 קווים מנחים לבחירת האסטרטגיה:

הובלה אקטיבית-התקפית-אגרסיבית

כאשר ברור שלכרוז יש את הלקיחות מלמעלה לביצוע החוזה.

כאשר אתה לוקח את הסיכויים בתקווה להשיג כמה לקיחות במהירות לפני הכרוז יוכל להיפטר מהמפסידים שלו.

ליריבים יש סדרה צדדית ארוכה שהוכרזה / בדומם-מקור ללקיחות עליהם ישליך הכרוז מפסידים מסדרות אחרות.

פתיחת 3NT) Gambling)=סדרת minor סגורה ללא כוח צדדי או פתיחה של Pre-emptive ולאחר מכן הכרזת 3NT.

כנגד חוזה 3NT.

כנגד חוזה סלאם קטן בסדרה.

ליריבים ערכים נוספים או הראו עניין בסלאם.

ליריבים יש התאמה כפולה.

בדומם יש סדרה (מאיימת) ארוכה וחזקה שהכרוז יכול להריץ או לבסס.

סדרת הצד של היריבים מתחלקת שווה / אתה יודע שהמכובדים יושבים היטב והסדרות מתחלקות היטב עבור היריבים.

ליריבים אין כוח בסדרת השליט.

הכרוז צפוי לשחק חיתוך צולב.

אתה יודע מההכרזה שלשותפך אין כמעט HCP.

כנגד Pre-empts.

במשחק NT קדם את הקלפים הנמוכים בסדרה ארוכה של השותפות שלך כדי למשוך את העוצרים של הכרוז בסדרה וחסום הניסיונות של הכרוז לקדם קלפים נמוכים בסדרתו הארוכה.

הובלה פאסיבית / סבילה

בד"כ נגד חוזה עם שליט

כנגד חוזה מוצק של 6NT או סלאם גדול

כוח מינימאלי

חוסר בסדרה צדדית חזקה

מטרתה לא לפגוע במגנים ולא לתת מתנות לכרוז

הכרוז חזק והדומם חלש / ידי הכרוז והדומם מאוזנות ללא סדרה בדומם המהווה מקור ללקיחות

לכרוז לא יהיה קל לבצע החוזה אם לא נעזור לו במסירת לקיחות זולות

ליריבים בעיה בהתאמת הסדרות / פיצול גרוע

היריבים הכריזו חוזה שהסיכויים לבצעו קלושים

יש בידך קלפי מפתח בסדרות היריבים

כאשר הם הכריזו בהיסוס או אולי הכריזו גבוה מדי, והם עלולים שלא להצליח לבצע את כל הלקיחות שלהם

לשחקן המוביל אין סדרה להוביל, אין סדרה ארוכה כדי לקדם או כניסות חסרות

היד בדומם מאוזנת (במיוחד חלוקה 4-3-3-3) ומעידה על חוסר בלקיחות קלות לכרוז / היריבים הראו ידיים מאוזנות למדי

יש לך כוח מאחורי אחת מסדרות הכרוז ואינך רוצה לעקוף את עצמך.

כאשר אין סדרת 5 קלפים או יותר בדומם, או אם הכרוז תוקף סדרה שהיא מוגנת היטב על ידי מגן.

אחת או יותר מהסדרות היא / הן "קפואות". כלומר, כל צד שיוביל את הסדרה יאבד לקיחה מיותרת על ידי כך.

ההכרזות של היריבים לא מראות סדרה צדדית ארוכה

כאשר סביר שאין לכרוז הלקיחות מלמעלה ואין לו אפשרויות חיתוך של סדרות קצרות

התאם את הגנתך לשיטת החישוב: IMP's או Top-Bottom. ב-IMP's חשוב ליריבים רק לבצע החוזה ולא ליפול, לעומת Top-Bottom שבה חשוב ליריבים לבצע לקיחות נוספות מעבר לחוזה המוכרז ולהגנה להימנע מלהפסיד לקיחה/ות).

שיטת הניקוד

ההגנה

Matchpoints

(Top-Bottom)

היא הרבה יותר קשה, כי המטרה שלך היא לא כל כך ברורה. אתה עדיין רוצה לנסות להכשיל את ביצוע החוזה, אך לעתים קרובות יותר המטרה שלך היא למנוע מהכרוז לקיחות-יתר – overtricks לא-מוצדקות ולהימנע מוויתור על לקיחת-יתר. משמעות הדבר היא הגנה בתחרות בשיטת Matchpoints חייבת להיות גם יותר מדויקת וגם זהירה יותר. לכן, חלק מאסטרטגיית המשחק בשיטת Matchpoints היא להחליט אם ללכת על הגנה פעילה או הגנה פסיבית. וגם, אתה יכול לעבור מאקטיבי לפסיבי (או להיפך) במשך אותו משחק.

Imp's או קבוצות

היה אופטימי ואף אגרסיבי למדי בעת ההגנה כנגד חוזי היריבים. אתה יכול לקחת סיכונים גדולים כדי לבסס חוזה. היה נועז בהגנה: אם יש חלוקה של הקלפים אשר תוביל להכשלת החוזה, בחר קלף ההובלה שלך ושחק אגרסיבית כדי לשרת את האפשרות הזאת, אפילו אם זה אומר שאתה מוותר על overtrick אם אתה טועה. אתה תמיד צריך להיות מודע לכמה לקיחות הצד שלך זכה וכמה יותר יש צורך כדי להביס את החוזה. אם אתה בהגנה, ב-Imp's, נסה להפיל את החוזה בכל מחיר, כי יש תמורה גדולה מאוד אם אתה מצליח.

עפ"י המצגת " Knockouts Team Strategy ": המשחק המסוכן שלך, גם אם מתוזמן היטב, יאבד לעתים קרובות 30 נקודות, או 1IMP. אבל כאשר הוא יצליח, אתה עומד לקבל 470 עד 720, 10 או 12IMP's, בהתאמה. עליך רק לוודא כי המשחק האגרסיבי שלך לא נותן ליריבים חוזה שהיה נופל (בהגנה פאסיבית).

לקישור – לחץ כאן

עפ"י " Bob McConnell ": ישנה האמרה הישנה כי ההגנה נוטה לאבד (חצי) לקיחה בכל פעם שהיא מובילה סדרה חדשה שלא שוחקה עדיין. לדעת מתי לעשות זאת (להיות "אגרסיבי" לעומת "פסיבי") הוא אחד ההיבטים הקשים ביותר של ההגנה. כמגנים, אנחנו מוזהרים באופן חמור שלא "לשבור לסדרה חדשה", כלומר אנחנו לא צריכים להיות הראשונים להוביל סדרה צדדית שטרם שוחקה. בדרך כלל, זאת הובלה גרועה מצדו של המוביל.

כפי שאתם יכולים לנחש, כרוזים טובים יכולים להכריח מגנים "לשבור לסדרה חדשה", או לבצע הובלה גרועה באותה מידה, כמו Ruff and Sluff (חיתוך והשלכת מפסיד).

לאחר שסדרה כבר הובלה, חשוב להוביל את הסדרה כראוי בסיבוב השני. הכלל חל בין אם אתה חוזר בסדרה של השותף או ממשיך בסדרה משלך. אם במקור הובלת מסדרת 4 קלפים או יותר, הובל בקלף הרביעי מלמעלה בסדרת 4-הקלפים המקורית או בקלף הנמוך מרצף המכובדים שנותר.

 לקישור לכתבה " Defense Against No Trump Contracts " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " משחק הגנה – מספר עקרונות למשחק הגנה נגד NT " – לחץ כאן

עפ"י הכתבה " הגנה – פסיבי – אקטיבי / תמונות צמודות ": מומלץ לשחק פאסיבי ברוב המקרים.  בכל פעם שאנחנו נוגעים בסדרה חדשה אנחנו מפסידים 1/2 לקיחה.

לקישור – לחץ כאן

עפ"י אלדד גנוסר: מהי הגנה פאסיבית ומדוע יש לשחקה? רוב ההגנות בברידג' הינן פאסיביות (או פאסיביות באופיין). לפי הקו הפאסיבי – אין ליזום משחק של סדרות חדשות – יש להמשיך עם אותה הסדרה, אם אפשר. אם בכל זאת נדרשים לשחק סדרה חדשה, יש לבחור בסדרה שאין להגנה פוטנציאל של לקיחות בה – כלומר שההפסד שם בטוח.

ההגנה הפאסיבית נסמכת על הכלל לפיו – הצד שמתחיל סדרה חדשה בהכרח נמצא בעמדת נחיתות! חישבו, בסיבוב הלקיחה הצד שמתחיל את המשחק ממוקם במושב ראשון ושלישי; הצד השני ממוקם במושב שני ורביעי – ולכן יש לו יתרון משמעותי.

עם מערך קלפים המכונה "סדרה קפואה" (Frozen suit) – סדרה שלאף אחד מהצדדים אין רצון או אינטרס גדול לשחקה. במקרים אלה להגנה היתרון הגדול בנקיטת טקטיקה פאסיבית (לכרוז אגב יתרון בנקיטת טקטיקה של "משחק סופי" לעתים). ככלל, מבלי סיבה טובה על המגן לנקוט בקו הגנה פאסיבי!

מה הם בכל זאת עיקר הסימנים למשחק של הגנה אקטיבית ומדוע אין לשחקה ?

1. בחוזה עם שליט – אפשרות למסור חיתוך לשותף;

2. בחוזה עם שליט – סדרה צדדית\לקיחות מאיימות בדומם, עליהן עלול הכרוז להשליך מידו מפסידים מסדרה אחרת;

3. בחוזה ללא שליט – סימנים כי לכרוז יש מספיק לקיחות (סדרה ארוכה בדומם למשל).

לקישור – לחץ כאן

לקישור לכתבה " הגנה כנגד חוזה לא שליט – No-Trump " – לחץ כאן

מספר מומחים ממליצים: צריך להיות אקטיבי עם 2 כניסות ליד.

עפ"י הכתבה " הגנה כנגד חוזי סלאם ": הובלת הפתיחה עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלך לבסס הלקיחה הקובעת עבור ההגנה כי " Later is too late ". ביסוס הלקיחה שלך חייב להתבצע לפני שהכרוז יכול לפתח את הלקיחות המנצחות שלו. לכן, אל תצפה להביס חוזי סלאם, בין אם בסדרת שליט ובין אם ב-NT, על ידי פיתוח לקיחות בסדרות הארוכות בידך. הנתונים הסטטיסטיים מראים כי משחקי ברידג' רבים רבים יכולים להיות מובסים על ידי הובלת הפתיחה הנכונה.

לקישור – לחץ כאן

עפ"י Hugh Walter Kelsey:

  1. אחרי ששיחקו כבר סיבוב אחד או שניים, ספירת לקיחות המבצע תעזור לך כדי לדעת אם לאמץ הגנה התקפית או פסיבית.
  2. בחוזים רבים, שבהם חלוקת השליטים אצל המבצעים היא 5-3, אם יש חלוקה של 4-1 אצל המגנים, נגרמים קשיים למבצע. עם 4 שליטים עליך להימנע מהובלה פסיבית, ועליך להתקיף הסדרה הארוכה שלך. הרעיון הוא להחליש את סדרת השליט של המבצע על ידי כך שיחתוך בידו. אפילו אם יצטרך לחתוך רק פעם אחת – ייתכן שלא יוכל להוציא לך את השליטים מבלי לאבד שליטה ביד.

עפ"י קובי שחר: אם המגנים חוששים שהלקיחות שלהם " ייעלמו " יש לבחור בהגנה אקטיבית: לפתוח סדרות חדשות, ואפילו להוביל מתחת לקלפים מכובדים, בתקווה שהשותף מחזיק את הקלפים הנכונים שיעזרו להגביה לקיחות בסדרה. המלצתו: כאשר ידיהם של הכרוז והדומם מאוזנות ואין סדרה מאיימת בדומם, נבחר בדרך כלל להגן בצורה פסיבית, ונמנע מלפתוח בסדרות חדשות.

עפ"י השיעור " Play Passive Defense ": מתי יש לשחק הגנה פאסיבית:

  1. כשכנראה אין ליריבים נגדך סדרה צדדית ארוכה;
  2. כשיש לך קלפי מפתח בסדרות שלהם;
  3. כשהכרוז חזק מאוד והדומם חלש;
  4. כאשר היריבים ביצעו הכרזות הצעות טנטטיביות או אולי הכריזו יתר על המידה, ואולי אין להם את כל הלקיחות שלהם;
  5. כאשר חסרה לך סדרת התקפה ב-NT;
  6. כאשר מגנים כנגד חוזה  Grand slam  או 6NT.

לקישור – לחץ כאן

עפ"י הטיפ של מקור: vcbridge-Bridge Unit 547: אם היריבים מאמצים הגנה פעילה-אקטיבית כאשר בדומם יש סדרת צד מאיימת, הנח כי סדרת הצד מחולקת באופן שווה.

הטיפים של Julian Foster:

12

העדף הובלות פאסיביות בעת משחק בשיטת Top-Bottom-matchpoints. אל תמכור לקיחות בזול.

186

כאשר מתגוננים, לעתים קרובות נכון לא לשבור לסדרה חדשה ופשוט להיות פסיבי.

226

ההגנה הפסיבית היא לרוב הטובה ביותר – החלפת סדרות מסייעת לעתים קרובות לכרוז, ישירות ע"י מכירת לקיחות, או בעקיפין ע"י שמירת כניסה עבורם.

מקור: Sydney bridge center

הטיפים של Dr. Harold Schachter:

81

לעולם אל תוביל אותה הובלה כנגד חוזה 3NT כמו שהיית מוביל כנגד חוזה 6NT. כנגד חוזה 3NT, הובל אגרסיבי, הרביעי מלמעלה מהסדרה הארוכה והחזקה ביד, עשויה לייצר כמה לקיחות זוכות לצד ההגנה, כנגד חוזה 6NT הובל באופן פסיבי! ישנם פעמים כאשר הובלה אגרסיבית חשובה, ובפעמים אחרות לעשות זאת זו קטסטרופה.

289

ההובלה הסטנדרטית כנגד חוזי No-Trump היא בדרך כלל הקלף הרביעי מלמעלה בסדרה הארוכה והחזקה. בידיים רבות בדרך כלל זה יפיק יותר לקיחות הגנתיות. תזמון הוא תמיד נושא חשוב כאשר היד משוחקת ב-No-Trump. עם זאת, ישנן כמה נסיבות בהן הובלה אחרת תועיל יותר, או לכל הפחות, תזיק פחות:

(1) אם השותף ציין איזו סדרה הוא היה רוצה שתוביל. (הדבר יכול להיעשות באמצעות "lead-directing double", או באמצעות סדרה שהוא הכריז קודם במהלך המכרז).

(2) אם לשחקן בהובלה אין כניסות חיצוניות בהן יכול השותף להגיע אליו לאחר ביסוס הסדרה, כתוצאה מכך, אין שום יתרון בהובלת הסדרה הארוכה של המגן.

(3) אם השחקן בהובלה מחזיק ברובן, או את כולם, של יתר ה-HCP (מעבר ליריביו) בכל יד נתונה. הובלת הקלף הרביעי מלמעלה בנסיבות אלה עשויה להעניק לכרוז עקיפה חופשית ולקיחה נוספת לה היה זכאי אחרת. בתנאים אלה יש להוביל בצורה פסיבית, ולא בצורה אגרסיבית מהקלף הרביעי מלמעלה.

(4) אם הכרזת הפתיחה של ה- RHO שלך היא 2NT או "♣2", מה שמצביע על כך שהוא מחזיק ברוב ה-HCPs בין הידיים. גם כאן, הובלה אגרסיבית, ככל הנראה, תעניק לכרוז עקיפה חופשית ולקיחה נוספת שאחרת לא היה זכאי לה. בתנאים אלה, הובל באופן פסיבי.

בנסיבות (3) ו- (4) לעיל, מכיוון שנותרו מעט HCP לשותף להחזיק, יתרון הובלה ממכובד בסדרה הארוכה והחזקה שבידו, בדרך כלל יביא לעקיפה חופשית לכרוז בלקיחה  הראשונה (והניקוד הגבוה ביותר בתחרות Match-point (Top-Bottom) באותה יד). אל תהיה כל כך נדיב.

שורה תחתונה: כאשר תנאים כאלה מתרחשים, אלא אם כן אתה מחזיק ברצף מכובדים של 3 קלפים או ארוך יותר, הוביל בפאסיביות, לא באגרסיביות!

והטיפים של Harold Schogger:

14

כנגד סלאם קטן עדיפה הובלה אקטיבית מסדרות Qxxxx או Kxxx, במקום לבצע הובלה פאסיבית. בכך אתה בדרך הנכונה לבניית לקיחה הגנתית עבור הצד שלך. כל מה ששותפך צריך שיהיה לו הוא הקלף המכובד שחסר בידך.

135

במשחק (Match Points Bridge (Top-Bottom שבו כל overtrick או כל undertrick הוא חיוני בצע הובלה פאסיבית.

146

הכרזה אקטיבית – הגנה אקטיבית, הכרזה פסיבית הגנה פסיבית לביטחון. אם ההכרזות הלכו בביטחון 3NT – 1NT אתה יודע שיש להם מקור טוב של לקיחות אז אתה צריך לעשות הגנה אקטיבית וכנראה להוביל A ולראות מה קורה. אם ההכרזות הלכו בהיסוס 1NT-2NT 3NT ואתה יודע שיש להם בקושי  25-26 נקודות ביניהם ואז הגנה פסיבית היא המפתח בניסיון לא לתת שום דבר, ובוודאי לא לתת להם 9 לקיחות על מגש.

157

הכרזה אקטיבית – הגנה אקטיבית, הכרזה פסיבית – הגנה פסיבית. אם אתה חושב שהיריבים הכריזו בביטחון ויש להם סדרה צדדית ארוכה לגבות אז תקוף והובל בסדרה כגון Q876 או K765 לנסות לבסס לקיחות מהחזקות אלה. אבל אם הם הכריזו בהיסוס ויש להם במשותף 25/26 נקודות בחוזה 3NT הובל באופן פסיבי ונסה לא לתת דבר.

184

אם שחקן עושה הובלה פאסיבית אז אל תצפה שבידו של שחקן זה יהיו AK בסדרה כי אחרת הוא היה מוביל מ-A / K בסדרה בתחילה.

334

אם אתה רואה שבדומם יש מקור ללקיחות אז היה אקטיבי-Go Active ועבור לסדרה הטובה שלך או לסדרה הפוטנציאלית הטובה של השותף וזכה בלקיחות שלך מוקדם.

615

כאשר אתה מגן כנגד 1NT הנקודות מפוזרות באופן שווה 21-19 או 22-18 או 23-17 כך שרוב הזמן אתה זקוק להגנה פסיבית בניסיון לא לוותר על הלקיחה השביעית.

לקישור לכתבה " כללי הובלה במשחק הברידג', האתגר של שחקן ההגנה " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Polling You 71, Active Leads against suit in Contract & Duplicate Bridge " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Polling You #72, Passive Leads Against Suit Contracts " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Defence: Active or passive " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " More on Active or Passive Defence " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Defense After the Lead " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Active Versus Passive Defense " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Passive or Active Defence " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Passive Defense and Squeezing Declarer " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Passive Defense " באתר edmontonbridge – לחץ כאן ולכתבה " (Hand Evaluation – Leads (Active or Passive " – לחץ כאן

לקישור לכתבות " ?Active or Passive " של Julian Pottage – לחלק ראשון – לחץ כאן; לחלק שני – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Five Lines of Defense " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " ?Should defense be active or passive – לחץ כאן

לקישור לשיעור " הגנה – פסיבי – אקטיבי / תמונות צמודות " – לחץ כאן

לקישור לשיעור – הגנה אקטיבית או פסיבית (חלק ראשון) – לחץ כאן

לקישור לשיעור הגנה אקטיבית או פסיבית – המשך שני- לחץ כאן; המשך שלישי – לחץ כאן

לקישור לכתבה " When to lead passively " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " When to lead Agressively " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Active vs Passive Defense " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " באיזה קלף להוביל אם לא מובילים בסדרת השליט? " – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של אלדד גינוסר " שותפות בהגנה " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " סוגי ההגנה – הגנה אקטיבית או פסיבית " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לניתוח יד בכותרת " Learning Points – Play a Partial for All It’s Worth " – לחץ כאן

לקישור לניתוח יד בכותרת " Active V Passive Defence " – לחץ כאן

לקישור לניתוח יד של Arnaldo Partesotti בכותרת " Active Defense " (עמ' 4) לחץ כאן

לקישור לכתבה " Active and passive in defence " – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של Andrew Robson בכותרת " Passive leading a trump " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " טיפים למשחק ההגנה בברידג' " – לחץ כאן

בין המקורות: הכתבה " 17 נקודות: 10 לקיחות " באתר: " ברידג' שלא הכרתם "; הכתבה " ?Active Or Passive Defence " – לקישור – לחץ כאן

לקישור למצגת " Active vs Passive Defence " – לחץ כאן

לקישור למצגת " Passive or Aggressive Opening Leads " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Developing a Plan on Defense " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Active V Passive Defence " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Lead aggressively against a confidently bid contract " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " When to Get Active " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Active or passive defence " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Defending in Bridge – Lesson 2: When to be Passive on Defence with Pam Livingston " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Bridge Defense: Active vs Passive. Paul Karas discusses when too aggressive on defense or not. " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " The Active Line of Defense " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Bridge Active Vs Passive Defense (10-14-2023) " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Aggressive vs. Passive Defending in Bridge " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Trialing Aggressive Opening Bids " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " ?Play 3NT or 4M?  Passive or active lead " – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של Neil H. Timm בכותרת " Ace leads in: Match Points vs. IMPS " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Active or Passive Opening Leads " – לחץ כאן

ולסיום, זכור כי הנחיות וקווים מנחים אינם מחליפות חשיבה.

מה דעתכם?

בברכה,

גבי לוי

אודות Gabi

כתוב תגובה

למעלה

תפריט נגישות

נגישות