אתה נמצא כאן: ראשי / אזור הכתבות באתר / מה מותר ומה אסור ליד בדומם ומה תפקיד הדומם?
מה מותר ומה אסור ליד בדומם ומה תפקיד הדומם?

מה מותר ומה אסור ליד בדומם ומה תפקיד הדומם?

פורסם ביום: 16.04.2022; עודכן ביום: 06.02.2024

קהל היעד:

2013-07-24_074611

וכעת, כתבה חדשה " מה מותר ומה אסור ליד בדומם ומה תפקיד הדומם? "

המידע באתר מנוסח בלשון זכר לצורכי נוחות בלבד, ומתייחס לגברים ולנשים כאחד.

כזכור, הדומם-The Dummy מוגדר עפ"י חוקי הברידג' התחרותי (2017):

  1. שותפו של הכרוז. הוא הופך לדומם עם גילוי הובלת הפתיחה וחדל להיות דומם כשהמשחק נגמר.
  2. קלפי שותפו של הכרוז, מרגע שנפרשו על השולחן אחרי הובלת הפתיחה.

וכמובן, בתחרויות זוגות, לדומם יש זכויות וחובות, וכמובן, הוא צריך להיות מודע לתקנות ולכללים המסדירים את התנהגות הדומם.

לכניסה לאווירה, נסו לענות על השאלות הבאות:

  1. האם הדומם רשאי להסב את תשומת הלב לחריגה? (סטייה מנוהל תקין, כולל, אך לא רק, הפרות ע"י שחקן) א. אסור לו באופן גורף; ב. מותר לו בכול עת; ג. הדומם רשאי להפנות את תשומת הלב לכל חריגה, אך רק לאחר תום משחק היד. ד. אם הכרוז מתחיל לשחק מהיד הלא נכונה, אסור לדומם להזכיר לו היכן הוא נמצא, לפני כל משחק הקלף.
  2. האם הדומם רשאי לזמן את מנהל התחרות אחרי שהוסבה תשומת הלב לחריגה? א. אינו רשאי כלל; ב. רשאי בתום משחק היד; ג. רשאי אחרי שהוסבה תשומת הלב לחריגה; ד. רשאי אך ורק אם החריגה בוצעה ע"י הדומם.
  3. האם הדומם חייב לזמן את מנהל התחרות וליידע את יריביו בכך, שלפי דעתו, ההסבר של שותפו היה שגוי, בהזדמנות החוקית הראשונה עבורו? א. חייב, בתום המשחק; ב. חייב, אחרי ה-Pass הסופי במכרז.; ג. אינו חייב כלל; ד. חייב, מיד עם מתן ההסבר השגוי.
  4. האם הדומם המיועד רשאי לדרוש שחזור של של כל הקריאות הקודמות? א. רשאי לפני חשיפת הובלת הפתיחה; ב. רשאי לבקש שחזור של חלק מהקריאות; ג. רשאי במשך כל תקופת המשחק; ד. אינו רשאי כלל.
  5. לאחר חשיפת הובלת הפתיחה, כיצד הדומם פורש את קלפיו על השולחן כשהם חשופים? א. ללא חשיבות לסדר הסדרות; ב. ממוינים לסדרות ומסודרים בטורים במאונך כלפי הכרוז; ג. כאשר סדרת השליט תמוקם בטור השמאלי ביותר מצד הדומם; ד. כאשר סדרת השליט תמוקם בטור השמאלי ביותר מצד הדומם.
  6. כאשר שחקן לא שירת לסדרה ששוחקה, האם הדומם רשאי לשאול אותו האם יש בידו קלף בסדרה שהובלה ללקיחה? א. אינו רשאי כלל; ב. רשאי לשאול מגן; ג. רשאי לשאול את הכרוז כאשר הוא לא שירת לסדרה שהובלה; ד. רשאי לשאול מגן רק בנוכחות מנהל התחרות.
  7. האם הדומם רשאי לעזוב את מקומו כדי לצפות במשחק היד של הכרוז? א. רשאי רק בהסכמת המגנים-היריבים; ב. אינו רשאי כלל; ג. רשאי רק בלקיחה האחרונה; ד. רשאי רק בתחרות מקומית במועדון.
  8. מה הכלל כאשר הדומם משחק קלף שהכרוז לא ציין (בנוקבו בשם הקלף) לפני ש-2 הצדדים שיחקו ללקיחה הבאה? א. בכול מקרה אין להחזיר את הקלף ששוחק כבר ללקיחה; ב. יש להחזיר את הקלף; ג. בכול מקרה כזה אין להמשיך את המשחק ויש לקרוא למנהל התחרות; ד. הדומם מורחק מהשולחן עד לגמר משחק כל 13 הלקיחות.
  9. האם הדומם רשאי לגעת בקלף כלשהו, פרט למטרת סידור הקלפים על השולחן לאחר חשיפת הובלת הפתיחה? א. הדומם רשאי לגעת בקלף / בקלפים בכול מהלך משחק היד; ב. הדומם רשאי להציע משחק לכרוז באמצעות נגיעה בקלף מסוים; ג. הדומם רשאי להפוך את הקלף שלו לפני שכל 4-השחקנים שיחקו ללקיחה; ד. הדומם אינו רשאי לגעת בגלף, אלא בזה שצוין ע"י הכרוז.
  10. מה הדין כאשר הכרוז מבקש מהדומם לשחק קלף בלי ציון הסדרה ודרגתו של הקלף או ע"י אמירת אמירת "שחק כל דבר"? א. הדומם רשאי לשחק רק קלף שצוין בנקרה זה ע"י אחד המגנים; ב. הדומם חייב לשחק קלף נמוך; ג. הדומם חייב לשחק קלף מהסדרה ששוחקה בלקיחה הקודמת; ד. הדומם חייב לשאול את הכרוז למה התכוון.
  11. מה הדין כאשר הכרוז מבקש מהדומם לשחק קלף רק ע"י ציון דרגתו של הקלף, ללא ציון הסדרה? א. יש לשחק את הקלף בדירוג הגבוה ביותר האפשרי; ב. (א) בהובלה, מתייחסים לכך כאילו הוא ממשיך בסדרה בה הדומם זכה בלקיחה הקודמת, ובתנאי שיש בסדרה זאת קלף בדרגה שצוינה; ג. יש לשחק את הקלף בדירוג הנמוך ביותר האפשרי; ד. הכרוז אינו חייב לציין את סוג הסדרה.

לקישור לחוקי הברידג' התחרותי 2017 (מהדורת מרץ 2021) – לחץ כאן

עפ"י Paul Brake, עו"ד ורואה חשבון בדימוס ויו"ר ועדת התחרויות במועדון Gold Coast באוסטרליה: אסור לדומם לעולם, לעולם, לעולם לספר לכרוז איך הוא היה צריך לשחק את היד – לפחות, לא עד שהמשחק יסתיים ואתם מדברים על הידיים על ארוחה נחמדה. לא תמצא את הכלל הזה בחוקי משחק הברידג', אבל זה חוק דומם נהדר, בכל זאת. מעל הכול, הדומם צריך להיות שותף מתחשב.

הטיפ שלו: כאשר אתה הדומם ושותפך משחק בחוזה ללא שליט-No-Trump. כאשר אתה מניח את קלפי הדומם, מקם את הסדרה הארוכה ביותר שלך לשמאלך – הרחק ככל האפשר ממצב הסדרה הרגילה. ידוע שאפילו אלופי העולם שוכחים את החוזה כשהם מתפתים לסדרה ארוכה בעמדת השליט.

לקישור לכתבתו בכותרת " ?Are You a Good Dummy " (עמ' 6) – לחץ כאן

לקישור לכתבתה של Susan Goss Johnston בכותרת " ?Are you a good partner " – לחץ כאן

עפ"י כתבתו של Alex J Coyne, עיתונאי, סופר ושחקן ברידג', בכותרת " Tips for Being the Dummy " באתר ה-BBO: אין הרבה מקורות-משאבי משחק הברידג' שמדברים ישירות אל הדומם, וזה כנראה בגלל שרוב השחקנים (במיוחד אלה שחדשים במשחק הברידג') יניחו שלשחקן בדומם אין כל כך מה לעשות. למרות שהדומם אמור לשבת עם פנים חתומות, תפקידו של הדמה הוא למעשה הרבה יותר חשוב מזה. מה באמת עושה הדומם במהלך המשחק? המטרה של הדומם היא לשבת שם ולהישאר שם – ושחקנים מניחים ששם התפקיד נעצר. זה לא נכון. התפקיד האמיתי של הדומם הוא להתבונן. צפו במשחקים בהם ניצחו – ובאלו בהם הפסידו.

השחקן בדומם יושב באחד המקומות הכי ברי מזל בשולחן הברידג', למרות שחלק עצום של השחקנים בדומם לא מבין זאת באותו זמן. הסיבה לכך היא שהשחקן בדומם זוכה לראות את המהלכים שהשותף שלו והיריבים עושים מבלי שהוא צריך להיות חלק מהם.

להיות השחקן בדומם נותן לך הזדמנות לראות את מהלכי המשחק, הרגלי המשחק והדינמיקה של המשחק מבלי לדאוג לשחק משהו כרגע. האם זה – בתיאוריה – לא הופך את השחקן בדומם לכזה שעושה-מקדיש הרבה מחשבה ליד השולחן? בהחלט יותר ממה שהרוב היו חושבים.

הכוח הגדול ביותר של הדומם: הכוח הגדול ביותר של השחקן בדומם הוא לשכנע את שאר השולחן שהוא בקושי שם – ואז לרשום הערות על אסטרטגיה, משחקים, הרגלים והכרזות באופן ששחקנים אחרים ממוקדים-מתמקדים מדי במשחק כרגע מכדי שהם יוכלו לעשות זאת.

ואז, פתאום, אתה כבר לא במושב הדומם במהלך תחרות משחק הברידג'. בסופו של דבר, השולחן מתהפך – באופן מטפורי – והדומם ימצאו את עצמו במושב אחר, אבל עם כל הידע שצבר בעבר על כל מי שנמצא בשולחן ועל הדרך בה הם הולכים לשחק.

לקישור – לחץ כאן

עפ"י הסיכום של Bob Gruber מ-vcbridge בכתבתו בכותרת " Dummy’s Do’s and Dont’s ": בהרחבה, אנו מסכמים בכך שברגע שהדומם הופך לדומם, במהלך משחק היד, הוא עשוי לבצע בירורים מוגבלים ודיסקרטיים של הכרוז כדי למנוע חריגות, עשוי לבקש לראות קלף אם הוא הוסתר מעיניו בעת משחק, ועשוי גם לספק מידע עובדתי במהלך בירור עם מנהל התחרות. אחרת, הדומם נשאר אילם במהלך משחק הקלפים של הדומם במהירות ובצורה חלקה לפי הוראות הכרוז. כאשר המשחק מסתיים – כוללת הגשת claim-תביעה או ויתור – לדומם יש את מלוא הזכויות להפנות תשומת לב לכל חריגה שהתרחשה במהלך המשחק, לערער על תביעה-claim או ויתור ולקרוא למנהל התחרות לבקש פיצוי על כל הפרה(ות) של החוקים.

נניח שהדומם הפר את כללי האתיקה. כעת אור הזרקורים האתי עובר לכרוז. הכרוז צריך להתעקש שהקלף שקרא לו ללא תשומת לב ישוחק. הכרוז יודע אם זאת היתה פליטת פה-מעידה  אמיתית או ירידה-מעידה בריכוז. אם זה הגורם האחרון, הדבר האתי היחיד לעשות הוא לשחק את הקלף שנקרא במקור.

למרות שזה לא חלק מהחוקים, ישנם שיקולים אתיים המגבילים את פעולות הדומם. לדוגמה, אם הכרוז קורא בבירור לקלף שליט נמוך נמוך, ככל הנראה לא שם לב לקלף השליט הגבוה יותר ששיחק המגן מול הדומם, הדומם חייבת לשחק את הקלף הנקרא בצורה חלקה וללא היסוס. אין זו זכותו של הדומם להתעכב כדי לאפשר לכרוז לראות את הטעות במשחקו. כמו כן, הדומם לא אמורה לבצע take כפול, להתעכב בהושטת יד אל הקלף או לבקש קריאה מחדש של הקלף שצוין אם הדומם שמע בבירור את בקשתו של הכרוז; גם זה עשוי להיות ניסיון "להעיר" את הכרוז. כל התכסיסים האלה פחות ברורים מאשר פשוט לשאול, "האם אתה בטוח שאתה רוצה לעשות את זה?" אבל הם לא פחות אתיים. הדומם צריך לשחק את הקלף הנקרא בצורה חלקה ובקצב, לא משנה כמה מטופש המשחק עשוי להיות.

נ.ב. לשחקנים רבים יש את הרעיון המוטעה שכולם אחראים על הדומם. לא נכון. רק צד הכרוז אחראי על הדומם. אם הדומם ביצע מחדל-revoke, תיקוני המחדל של חוק 64 חלים. ייתכן שהתפיסה המוטעית לגבי כל האחריות לדומם נבעה מ-revoke ע"י הדומם כאשר קלף ה-revoke היה עם הפנים כלפי מעלה על השולחן וגלוי. במצב כזה, אין תיקון. ייתכן ששחקנים טעו בכלל "ללא תיקון" כ"כולם אחראים לדומם". אבל גם ללא תיקון, אם מנהל התחרות סבור שהצד הלא פוגע ניזוק, עליו להקצות ניקוד מותאם.

לקישור – לחץ כאן

לקישור לטבלה בכותרת " Dummy's Dos and Don'ts " באתר -The Scottish Bridge Union-SBU – לחץ כאן

לקישור לכתבה " אתיקה במשחק הברידג' " – לחץ כאן

עפ"י " Bridge Etiquette ": הדומם צריך לפרוש את הקלפים לפני כתיבת פרטי החוזה או הזנת החוזה ב-Bridgemate כדי להבטיח שהשחקנים האחרים בשולחן לא ימשיכו לחכות. וגם: הדומם לא אמור לגעת בקלף לפני קבלת הוראות מהכרוז. זה כולל משחק קלף גם כאשר הוא singleton.

שים לב, בתור כרוז אל תקרא לשחק קלף מהדומם עד שה-LHO-היריב מצד שמאל ישחק.

לקישור באתר " Bridge Association of Western Australia "- לחץ כאן

וגם: כאשר בדומם נותרו רק קלפים זוכים, אסור לדומם לומר "כולם זוכים".

שים לב, הכרוז, בתורו לשחק, רשאי לשאול אם עליו להוביל מהדומם או מידו.

עפ"י חוקי הברידג' התחרותי:

  1. קלף מהדומם הינו משוחק כאשר הכרוז נוגע בו במתכוון, שלא לשם סידור הקלפים בדומם, ולא כדי להגיע לקלף שהיה מתחתיו או מעליו.
  2. הכרוז רשאי לשנות ציון שלא בכוונה של קלף מהדומם, עד שהוא משחק את הקלף הבא מידו או מהדומם. ניתן להתיר שינוי ציון בשל פליטת פה, אך לא עקב אובדן ריכוז או שיקול מחדש של הפעולה.
  3. קלף חמישי ששוחק ללקיחה על-ידי הכרוז, מידו או מהדומם, חוזר ליד ללא הסדרה נוספת, אלא אם מנהל התחרות סבור שקלף זה הובל.

עפ"י reginabridge: הדומם בהחלט משתתף מעניין בשולחן הברידג'. עבור דמות שהיא רק דומם, התפקיד שלו יכול להיות מבלבל. ספק אם לכולנו יש אפילו את אותה הבנה לגבי מתי אתה הופך למעשה לדומם: הדומם, שותפו של הכרוז, הופך לדומם כאשר הוא עומד מול הובלת הפתיחה. אין צורך שהדומם יניח קלף על השולחן. גם אם ההובלה היתה מחוץ לתור, הוא עדיין הפך לדומם, (אלא אם הכרוז בוחר להיות הדומם). למרות שהברידג' הוא משחק של שותפות, דברים יכולים להיות מעט מבלבלים כשאתה יושב מול השותף שלך וכעת אתה רשמית הדומם. בהיותכם חברי שותפות, קשה שלא לחשוב במונחים של איך לעזור לשותף שלכם.

לקישור – לחץ כאן

שים לב, אל תעמוד מאחורי הכרוז כדי לראות איך אתה היית משחק.

וכמובן, מספר ציטוטים בנושא הדומם במשחק הברידג' עפ"י הכתבה " Quirky Bridge Quotes About The Dummy ":

  1. להיות השחקן בדומם זה גם הרבה יותר קשה ממה שאתה יכול לדמיין.
  2. כאשר אתה הדומם של השולחן, אסור לך להגיב, לדבר או להראות את התסכול שלך (או לפעמים, העונג) על היד.
  3. כאשר הסיבוב הבא יופיע, סביר להניח שאתה לא הולך להיות במושב הדומם. (חוץ מעכשיו, בילית משחק שלם בהסתכלות על הקלפים). שם טמונה האטרקציה האמיתית של שחקן הדומם: להפוך את השולחנות-המיקום היחסי של השחקנים.
  4. מושבי דומם לסירוגין יכולים בקלות לבלבל או לתסכל את חברי השותפות. זה כל הקטע-העניין של זה.
  5. משחק הברידג' לא יהיה אותו הדבר ללא שחקן הדומם, ולעולם אין להמעיט בתפקידו.
  6. בתור השחקן בדומם, אתה תמיד צריך להתבונן. התבונן בשחקנים, התבונן באסטרטגיות והתבונן במשחק כמכלול. (לאחר מכן, שחק את המשחק).
  7. ככל שהמשחק מתקדם, הדומם לא אמורה לעשות פרצופים, להשמיע קולות מוזרים או לעשות תנועות גוף מבלבלות, כמו טלטולים או עוויתות-התפתלויות. – Eddie Kantar
  8. החיים הם כמו משחק הברידג' – רק הדומם מניח את כל הקלפים שלו על השולחן". – Florence Broadhurst
  9. שחקן שלא יכול להגן בצורה מדויקת צריך לנסות להיות כרוז  (או דומם). – Alfred Sheinwold
  10. אם אתה הולך להיות דומם, תהיה חכם. – הכותרת של הכתבה. ישנם חוקים וכללים שמנהלים את התנהגות הדומם, אז אתה חייב להיות דומם חכם. לקישור – לחץ כאן
  11. הטבע כל כך לא הוגן שאני צריך להיות הדומם יותר מעשרה אחוזים מהזמן. איזה בזבוז של הכישרון שלי. – Hideous Hog
  12. ברידג': המשחק היחיד שבו אני נהנה להיות הדומם. – בעילום שם-אנונימי

לקישור למקור – לחץ כאן

עפ"י כתבתו של Andrew Robson בכותרת " Try to imagine Dummy ": כמגן, לפני שאתה מוביל, הקשיב היטב להכרזות, ונסה לחשב-לתאר את צורת הדומם.

לקישור – לחץ כאן

הטיפ של Harold Schogger: כאשר אתה מגן הסתכל בבקשה על הדומם (LAD) לפני שתשחק את הקלף הבא שלך UGH.

לקישור לכתבה " Duties of a Diligent Dummy " שאלות ותשובות – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של Alan Truscott בכותרת " What Should Dummy Do? Just Keep Quiet, Probably " בעיתון The NY Times – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy's Missing Card " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Reminding declarer which hand they're in " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Question for dummies " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Limitations on Dummy " – לחץ כאן 

לקישור לכתבה " …Claim – Dummy rights, and more " – לחץ כאן

לקישור לכתבות " Dummy plays wrong card " – לחץ כאן וכאן

לקישור לכתבה " Dummy play on the bad claim of 6NT " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Incorrect call from Dummy by Declarer " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy wants to see played tricks " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy's Rights/Limitations – "In your hand/On the table, Partner" " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " ?Can the Defenders Require Dummy To Stay At The Table " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Can Dummy Point Out a Card Turned Incorrectly " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Ruling: Unsolicited play by dummy on the twelfth trick " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " What is Dummy to Do " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " ?Why does declarer call for dummy’s cards rather than reach over and play them " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " …Dummy Spoke Up " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " When is a card legally played from Dummy? Questions re the calling of and touching of Dummy's cards " בפורום BBO – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Leaving the table as dummy " – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של Paul Gibbons בכותרת " Layout of dummy in No Trumps " – לחץ כאן

עפ"י הכתבה " If you're going to be a dummy, be a smart one ": אין עונש אוטומטי על הפרה ע"י הדומם, אבל מנהל התחרות ישקול התאמה בכל פעם שהפעולה של הדומם אולי סייעה למשחק של הכרוז.

לקישור – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Can dummy point out in this situation " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy play problem " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy's rights in a Timed online Swiss Teams " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " How to Play Second Hand with the Dummy on Your Left in Bridge " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy's Rights " בפורום BBO – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy's Rights " – לחץ כאן

לקישור לכתבתו  Matthew McManus של בכותרת " Dummy’s Right and Limitations " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Dummy’s Rights and Wrongs " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " Another Dummy's Rights Query " – לחץ כאן

לקישור לכתבתו של Larry Cohen בכותרת " Identifying the Dummy " – לחץ כאן

לקישור לכתבה " !'How to be a good dummy, 'Dummy" – לחץ כאן

וכמעט באותו עניין:

לקישור לכתבתו של Phillip Adler בכותרת " The dummy can guide the defense " – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Tapping The Dummy " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לשיעור " Taking Stock When Dummy Comes Down " ב-youtube – לחץ כאן

לקישור לניתוח יד בכותרת " Value power of dummy’s trumps over danger of opponents still holding them " – לחץ כאן

לקישור לניתוח יד בכותרת " !I’m a dummy? No – you’re a dummy " – לחץ כאן

וכמעט באותו עניין, תכנון המשחק: תמיד, כשנפרש הדומם לראשונה-עצרו! ותכננו משחקכם. ייתכן שמהלך המפתח תלוי כבר בלקיחה הראשונה. גם בהגנה: אל תמהרו-עצרו ותכננו את הגנתכם כבר בלקיחה הראשונהחשוב לחשוב גם על קלף הסימון כבר בלקיחה הראשונה. עיתוי ביצוע עקיפה: כשברור לכם שכישלון עקיפה יגרור נפילה, ייתכן שכדאי לכם לדחות אותה למועד מאוחר יותר ולברר קודם חלוקות של סדרות אחרות. יציאה לדומם: כשהדומם נמצא לשמאלכם (יד שנייה), שחקו לחוזק הדומם וכשהדומם נמצא מימינכם (יד רביעית), שחקו לחולשת הדומם. זכרו: שחקו תמיד וקודם כל לפי ההיגיון. אם אתם רואים אפשרות אחת כדי לבצע את החוזה, שחקו כאילו זה המצב.

וכמעט לסיום, הטיפ של bbi5m: לפני שאתה מוביל, הקשב היטב להכרזות, ונסה לחשב-לדמיין את צורת הדומם.

ובפינת " לא לנסות בבית ": מה אין לעשות: כדומם, אל תעקוב אחר משחק היד של השותף. במקום לצאת ולהירגע. תחשוב על דת, פוליטיקה, מוזיקה או מין. או פשוט תנמנם. (Matthew Granovetter)

ולסיום, קצת הומור: שחקן ברידג' אנגלי מפורסם אמר לכאורה שהמקום הטוב ביותר עבור הדומם הוא הרחק מהשולחן וקניית הסבב הבא של תה וקפה.

בברכה,

גבי לוי

אודות Gabi

כתוב תגובה

למעלה

תפריט נגישות

נגישות