מבצע 1+1 – מפסיד על מפסיד

קובי שחר

אנחנו אוהבים מבצעים. שניים במחיר של אחד. גם ליד שולחן הברידג' נשמח לשחק שני מפסידים באותה לקיחה ובכך להקטין את מספר הלקיחות של ההגנה.

בתכנון המשחק אנו סופרים את הלקיחות שיש לנו ומאתרים את הקלפים שמהן יתפתחו לנו הלקיחות החסרות להשלמת החוזה. כמובן שעלינו להתחשב גם במפסידים שלנו וכיצד לצמצם את מספרם. השחקן המתחיל לומד כיצד לזכות בלקיחות ולכן בדרך כלל קל לנו יותר לזכות בלקיחה, אבל לעיתים המפתח לביצוע החוזה הוא דווקא להפסיד לקיחה. בכך נעסוק במאמר זה.

הטכניקה של זריקת מפסיד על מפסיד משרתת מטרות רבות. במאמר הקודם ראינו כיצד הכנסנו את המגן למשחק סופי תוך כדי השלמת האלימינציה של סדרה.

מקרה פשוט נוסף לשימוש בכלי זה הוא כאשר אנחנו מפסידים לקיחה בסדרה אבל בכך מגביהים את הקלפים הבאים בסדרה.
מפסיד על מפסיד-יד-1
כנגד חוזה של ♥6 מוביל מערב את ה-K♠. נזכה עם ה-A♠ ביד, ונוציא שליטים כאשר אנו מסיימים בדומם. כעת על ה-K♣ נשליך את ה-7♠. נפסיד לקיחה זו ל-A♣ במערב אך השלכנו מפסיד נוסף מהיד. ה-K♣ הוא מפסיד פרודוקטיבי בכך שכעת שאר הקלפים בסדרה הוגבהו ונוכל להיכנס לדומם בעזרת ה-♦A ולהשליך על הקלפים הגבוהים ב-♣ את המפסידים ב-♦.

בחלוקה הבאה אנחנו משליכים מפסיד על מפסיד כדי להימנע מחיתוך מעלינו.
מפסיד על מפסיד-יד-2
כנגד חוזה של ♠4 מערב, שהתערב בהכרזת ♥2, מתחיל עם הקלפים הגבוהים ב-♥. על ה-AK משחק מזרח את ה-9♥ ולאחריו את ה-3♥ לאותת לשותפו על מספר זוגי של קלפים בסדרה. כעת משחק מערב את ה-Q♥. אפשר לחתוך את הלקיחה אך מזרח יחתוך מעלינו ובהמשך נאלץ למסור לקיחה נוספת, רביעית, בסדרת ה-♣. במקום זאת נשליך מפסיד ב-♣ ,את ה-6♣, על המפסיד בסיבוב השלישי של ה-♥. בהמשך נוכל לחתוך את הסיבוב השלישי של ה-♣ בדומם.
ע"י השלכת ה-6♣ בעצם החלפנו את המפסיד בסדרת ה-♣ במפסיד אחר (בסדרת ה-♥) ובכך מנענו את אפשרות החיתוך מעלינו ויצרנו אפשרות לחיתוך בטוח בסדרה אחרת.

בתכנון המשחק אנו נתקלים פעמים רבות בבעיה של היד המסוכנת – אחד המגנים מוגדר כך כאשר אם הוא יקבל את ההובלה הוא יוביל בסדרה שתגרום לנו לבעיה בעוד שהמגן השני אינו יכול להזיק לנו כאשר ההובלה אצלו. השימוש בטכניקת מפסיד על מפסיד יכולה לעזור לנו בהפסד לקיחה למגן הבטוח.
מפסיד על מפסיד-יד-3
אנו משחקים ♠4 ומערב יוצא ב-A♥ וממשיך ב-K♥. הפסדנו לקיחה ב-♥  ואם הקלפים הגבוהים בסדרות המיינור ממוקמים לרעתנו אנו בסכנה של הפסד עוד 3 לקיחות. ניתן לפתח את סדרת ה-♣ כדי להשליך את המפסידים ב-♦ אך אם תוך כדי כך נאלץ למסור את היד למזרח הוא יחזור ב-♦ והחוזה יוכשל. לכן במקום לחתוך את הסיבוב השני ב-♥ נשליך ♣ מהיד שלנו. החלפנו את המפסיד בסדרת ה-♣ עם מפסיד נוסף בסדרת ה-♥. היתרון בכך שהמגן שזכה בלקיחה לא יכול לתקוף ב-♦ באופן שיביא להגנה שתי לקיחות בסדרה. כעת אפשר למשוך שליטים, לשחק A♣, K♣ ולחתוך ♣ נוסף ובכך להגביה שני קלפים שעליהם נשליך שני מפסידים ב-♦.

בדוגמא האחרונה נשלב בין הטכניקה של הכנסת המגן למשחק סופי, שהכרנו במאמר הקודם, עם השלכת מפסיד על מפסיד.
מפסיד על מפסיד-יד-4
החוזה הוא ♦6 והובלת הפתיחה Q♥. מיקום נוח של ה-K♠ (במזרח) יאפשר לנו לקחת 12 לקיחות בקלות, אבל מה קורה כאשר המלך במערב? אם נצליח 'לשכנע' את מערב לשחק עבורנו את סדרת ה-♠, יפתרו בעיותינו. לפיכך נזכה בהובלת הפתיחה, נמשוך שליטים ונשחק ♥ נוסף כדי לגמור את הקלפים בסדרה ביד שלנו ובידו של הדומם (אלימינציה). כעת נשחק את הקלפים הגבוהים ב-♣ ונשליך ♠ מהיד על הסיבוב השלישי בסדרה. המצב שנותר הוא:
מפסיד על מפסיד-יד-4 - מצב סופי
כעת נשחק את ה-9♣ ונשליך עליו 6♠ כאשר מזרח לא ישרת. מערב יזכה עם ה-J♣ והוא נמצא במשחק סופי (End Play). הוא יכול לשחק ♠ אל ה-AQ שביד או לשחק J♥ שאותו נחתוך בדומם ונשליך את ה-Q♠ מהיד לביצוע החוזה.

ראינו שהטכניקה של השלכת מפסיד על מפסיד יכולה לעזור במצבים שונים. כאשר אנו לומדים את משחק היד אנו מתרכזים ב-איך לזכות בלקיחות, עלינו גם ללמוד איך להפסיד לקיחות כך שהדבר יהיה לטובתנו.